
Aanmelden en toelatingsbeleid
Elk kind is welkom op onze locaties. Echter in de praktijk kan niet elke Mondiaenlocatie alle leerlingen die worden aangemeld, toelaten. Een reden hiervoor kan zijn dat de locatie onvoldoende ruimte heeft om de kinderen een plek te geven; de locatie kan letterlijk vol zijn. Daarnaast heeft iedere locatie een eigen ‘School Ondersteuning Profiel’(SOP) in het kader van Passend Onderwijs. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, binnen en/of buiten de groep, passen op de ene locatie beter dan op de andere. Wat de locatie die u gekozen heeft biedt aan extra ondersteuning, kunt u vinden in het ondersteuningsprofiel. De kinderen, die - na zorgvuldig onderzoek - buiten het ‘School Ondersteuning Profiel’ vallen, worden niet tot de locatie toegelaten. Het doel van ons toelatingsbeleid is ouders/verzorgers zoveel mogelijk duidelijkheid geven, wanneer hun kind wel of niet wordt toegelaten tot de Mondiaenlocatie van hun keuze. Het volledige toelatingsbeleid van Mondiaen is te vinden op www.mondiaen.nl en op de website van onze locatie.
Schooljaar 2024-2025
We nemen nieuwe leerlingen aan in de groepen 1-2, 3, 5 en 6.
In de groepen 4, 7 en 8 is helaas geen plaats meer.
Toelating en aanmelding
Basisschool De Vlashof heeft leerlingen in alle leeftijdsgroepen, met verschillende levensovertuigingen, maatschappelijke en sociaal-economische achtergronden. Iedereen die de visie van De Vlashof een warm hart toedraagt is welkom in onze school. Wij verwachten van ouders/verzorgers dat zij de Katholieke identiteit van onze school respecteren en dat de leerlingen deelnemen aan de activiteiten die hieruit voortkomen. Voor alle leerlingen die aangemeld worden, geldt dat we zorgvuldig bekijken of we aan de onderwijsbehoeften van het kind en de eventuele hulpvraag van de ouders/verzorgers kunnen voldoen. Wij richten ons vooral op kinderen uit de buurt, maar laten ook kinderen uit andere delen van Tilburg en omstreken toe.
Aanmelding nieuwe kleuters
Kinderen kunnen worden aangemeld als zij drie jaar zijn. Indien ouders of verzorgers interesse tonen in onze school, worden zij uitgenodigd voor een persoonlijk kennismakingsgesprek. In dit gesprek wordt de werkwijze en visie van de school uitgelegd en krijgen ouders een rondleiding door het schoolgebouw. Deze rondleiding wordt in de regel gegeven door de teamleider of intern begeleider. Bij de rondleiding zal tevens een aanmeldformulier worden meegegeven dat ouders ingevuld aan de school kunnen retourneren wanneer zij besluiten hun kind aan te melden op De Vlashof. Op basis van de informatie op het inschrijfformulier onderzoekt de school of zij tegemoet kunnen komen aan de onderwijsbehoeften van uw kind. Wanneer uw kind naar een peutervoorziening gaat wordt contact gezocht met mentor. Voor dit onderzoek heeft de school wettelijk gezien zes weken de tijd. Wanneer er meer tijd nodig is, mag deze termijn met vier weken verlengd worden (weken waarin de school vakantie heeft, tellen in deze termijnen niet mee). Bij dit onderzoek worden de criteria uit de toelatingsregeling van stichting Mondiaen gehanteerd:a. Er is ruimte in de school of groep waarvoor toelating wordt gevraagd; b. Wij kunnen het onderwijs en de ondersteuning bieden die de leerling nodig heeft; c. Er is geen sprake van een (dreigende) verstoring van de rust en orde door toelating van de leerling. Als aan deze criteria wordt voldaan, wordt het kind op De Vlashof ingeschreven. Wanneer wij echter twijfels hebben of wij kunnen bieden wat het kind nodig heeft, gaan wij hierover met de ouders in gesprek. Wanneer onze conclusie na dit gesprek is dat wij het kind niet kunnen bieden wat het nodig heeft, schrijven wij het kind niet in en helpen wij de ouders zoeken naar een school die beter aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van het kind tegemoet kan komen. Wij sturen de ouders hiervan een schriftelijke bevestiging. Als ouders het niet eens zijn met het besluit om niet in te schrijven, dan kunnen zij dat kenbaar maken in een bezwaar- dan wel een beroepsprocedure. Wanneer uw kind is ingeschreven ontvangt u 6 weken voor de eerste schooldag van uw kind een welkomstkaart van de leerkracht. Om leerlingen te laten wennen hanteren wij maximaal 10 wenmomenten. De leerkracht plant deze wenmomenten in overleg met de ouders in. De eerste schooldag is in principe de eerste schooldag na de vierde verjaardag. Kinderen die binnen zes weken voor de zomervakantie vier jaar worden stromen in op de eerste schooldag van het nieuwe schooljaar. Voor hen zijn er geen wendagen. De leerkracht en de ouders overleggen of het kind direct hele dagen start of dat er een opbouw in schooldagen nodig is.
Aanmelding kinderen van 4 jaar en ouder
Wanneer een kind reeds op een andere school zit en ouders besluiten hun kind aan te melden bij De stichting Mondiaen (zie hierboven). Hiervoor hanteren wij dezelfde termijnen als hierboven beschreven zijn. In dit onderzoek winnen wij informatie in van de school waar het kind nu op zit.
• Wanneer de aanmelding aan deze criteria voldoet, schrijven wij het kind in en overleggen we met de ouders wanneer het kind op school komt. Daarbij kan ook afgesproken worden dat het kind al één of twee dagdelen in de nieuwe groep komt wennen.
• Wanneer de aanmelding niet aan deze criteria voldoet, schrijven wij het kind niet in. We gaan er dan vanuit dat de leerling onderwijs blijft volgen op de school waar hij/zij reeds ingeschreven staat. Hiervan doen wij in een gesprek mededeling aan de ouders en bevestigen dit schriftelijk. Bij inschrijving wordt de plaatsing van leerlingen in de verschillende groepen door school bepaald. De plaatsing wordt met de grootst mogelijke zorg bekeken door de intern begeleider en teamleider.
Inschrijving leerlingen van de Taalschool
De coördinator van Plein 013 schrijft de nieuwe leerlingen voor de Taalschool in en voert met de ouders het intakegesprek. De leerling wordt automatisch ingeschreven op de reguliere basisschool waarin de taalschool gevestigd is. Na de taalschoolperiode gaat de leerling in principe naar de dichtstbijzijnde reguliere basisschool. Er wordt een uitzondering gemaakt wanneer een broer of zus al ingeschreven staat op basisschool De Vlashof en nadat vastgesteld is of wij de leerling kunnen plaatsen. Is dat niet het geval, dan gaan wij in overleg met de ouders op zoek naar een school die wel aan de onderwijs en ondersteuningsbehoefte van het kind tegemoet kan komen. Wilt u uw kind aanmelden op de Taalschool, neem dan contact op met één van de coördinatoren:
cora.cijvat@tprimair.nl of maaike.delfgaauw@tprimair.nl

MR
De Medezeggenschapsraad (MR):
De MR van de er uit dat de MR geïnformeerd is over wat er op de arbo-beleid en het inspectierapport. De MR kan hierover ook adviezen geven. Daarnaast vormt de MR de schakel tussen het team en de ouders enerzijds en het bestuur van Mondiaen anderzijds. De tweede taak is dan ook kennisnemen van de plannen en besluiten van het bestuur over zaken, die voor alle scholen binnen Mondiaen van belang zijn, zoals het financiële beleid, het personeelsbeleid en de Brede School. Via de GMR (zie hieronder) kan de MR hier invloed op uitoefenen. De MR vergadert zo’n zes keer per schooljaar. Bij de vergaderingen is de directeur namens het bestuur aanwezig. De ouders worden op basis van verkiezingen aangesteld.
Oudervereniging:
De doelstelling van de oudervereniging De pasen, <span class="BCX8 SCXW183300865 SpellingError" style="-webkit-tap-highlight-color:transparent; -webkit-user-drag:none; background-image:url(" data:image="" gif;="" background-position:left="" bottom;="" background-repeat:repeat-x;="" border-bottom:1px="" solid="" transparent;="" margin:0px;="" padding:0px;="" user-select:text"="">boekenweek en nog andere activiteiten. Het bestuur van de oudervereniging vraagt aan alle ouders een vrijwillige bijdrage voor deze activiteiten.
Ouders zijn op vele manieren actief in de school. Onze school kan niet zonder deze hulp. De medezeggenschapsraad en het bestuur van de oudervereniging spelen een belangrijke rol. Maar ook andere ouders zijn actief bij veel activiteiten onder en na schooltijd. Een paar voorbeelden:
- Het begeleiden van kinderen tijdens een uitstapje of bij sportactiviteiten.
- Hulp bij het schoonmaken van kleutermaterialen.
- Klassenouders die de leerkracht helpen met het organiseren van vervoer, klas versieren, enz.
- Overblijfouders die helpen bij het spelen in de middagpauze.
- Oppasouders tijdens bijvoorbeeld ouderkamer activiteiten.
Ouderkamer
Onze school beschikt over een ouderkamer. Onze ouderkamer is een ontmoetingsplaats waar ouders elkaar kunnen ontmoeten, waar contacten ontstaan en waar we informatie met elkaar kunnen delen.
Voor uw kind maar ook voor ons als school is het belangrijk dat school en ouders goed op elkaar aansluiten. Ounders zijn voor ons onmisbaar in het onderwijs.
In de ouderkamer bieden wij verschillende activiteiten voor ouders van leerlingen van onze school aan. Onze Ouderkamer is op verschillende momenten in de week geopend. Het programma is wisselend en ontvangt u iedere maand via een nieuwsbrief. Alle ouders zijn van harte welkom om in de ouderkamer mee te praten en te luisteren. Er staat koffie, thee en iets lekkers voor de ouders klaar. Juffrouw Angela is de coördinator van onze ouderkamer. Zij verzorgt het programma en kan u helpen wanneer u vragen heeft die te maken hebben met het welzijn van ouder(s) en kind(eren). Zij werkt op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.